
 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 
 

 

Onderzoekers Nieuwsmonitor 
Joep Schaper 
Nadia Ismaïli 
Kasper Welbers  
Nel Ruigrok 
 06 27 588 586 
 nel@nelruigrok.nl 
 www.nieuwsmonitor.net  
 @Nieuwsmonitor 

 
www.nieuwsmonitor.net 

Nederlandse media  
&  

het koningshuis 

M
e

e
r

 
w

e
t

e
n

?
 

http://www.nieuwsmonitor.net/


| Mediamonitor Koningshuis|  

 1 

 Introductie 
Maandag 31 januari 2011 is de verjaardag van koningin Beatrix. Zij wordt die dag 73 jaar. Een nieuw 
moment voor de Nederlandse media om te speculeren over de opvolging van de koningin door 
Willem-Alexander. Zo kopt NRC Handelsblad op zaterdag 29 januari: “Gaat de koningin maandag 
zeggen dat ze vertrekt? Of anders later dit jaar?” en bericht EénVandaag een dag eerder dat van de 
ondervraagde Nederlanders 70% vindt dat de koningin zelf haar moment van vertrek mag kiezen.  Uit 
het onderzoek blijkt verder dat de Nederlanders veel vertrouwen hebben in de koningin: 75 procent 
van de ondervraagden heeft vertrouwen in ons staatshoofd. Vorig jaar was dit percentage iets lager, 
72 procent. Willem-Alexander daarentegen kan op een stuk minder vertrouwen rekenen: 64 procent. 
Dit is iets hoger dan een jaar geleden (60%) maar aanzienlijk lager dan twee jaar geleden toen 8 op de 
10 Nederlanders vertrouwen had in hem als troonopvolger.  

In dit onderzoek kijken we in hoeverre de Nederlandse media in 2010 hebben bericht over het 
koningshuis. Naast koningin Beatrix kijken we ook naar de aandacht voor Willem-Alexander en 
prinses Maxima. 
 

 Methode  
Een uitgebreide, gespecialiseerde computerinfrastructuur – AmCAT – vormt de basis voor de 
inhoudsanalyses van nieuwsmedia. De database waarmee de Nieuwsmonitor werkt, bevat een 
thematische lijst met duizenden onderwerpen, organisaties en personen die vaak in nieuws 
voorkomen. Deze lijst is op basis van jaren wetenschappelijk mediaonderzoek gegroeid en bijgesteld. 
Met deze begrippenlijst hebben we voor de betrokken actoren in dit onderzoek een automatische 
inhoudsanalyse uitgevoerd. De zoektermen voor de koningin en de kroonprins bestaan uit hun 
voornaam. Bij prinses Maxima hebben we daarnaast trefwoorden gevoegd als haar achternaam, 
prinses, etc. Deze extra zoektermen zijn noodzakelijk om het nieuws over bijvoorbeeld weerberichten 
(“met maxima tussen de 0 en 5 graden”) uit te sluiten.1  
 
Dataverzameling 
Het onderzoek is uitgevoerd in verschillende media: de landelijke dagbladen en de gratis dagbladen.  
 
Tabel 1: Overzicht van de media 
Landelijke dagbladen2 Gratis dagbladen 

de Volkskrant Metro  
NRC Handelsblad Sp!ts 
Trouw De Pers 
De Telegraaf  

 
 

 Het koningshuis in de dagbladen 
In deze paragraaf kijken we naar de aandacht voor de verschillende leden van de koninklijke familie in 
de Nederlandse media. We beginnen met de dagbladen. In eerste instantie kijken we naar alle 
dagbladen samen en geven we een overzicht van de berichtgeving per week voor zowel koningin 
Beatrix als kroonprins Willem-Alexander als prinses Maxima (zie figuur 1). 

Opvallend is vooral dat er geen week voorbijgaat zonder nieuws over een van de drie leden 
van het koningshuis. Een eerste piek is te zien rond week 8, de week van de val van kabinet 

                                                             
1 De toon van het nieuws wordt berekend door tekst eerst te reduceren tot de woordstammen (lemmata) en 

vervolgens die woordstammen op te zoeken in een Sentimentlexicon. Dat lexicon is door Piek Vossen en Isa Maks 
samengesteld op basis van verscheidene bestaande bronnen zoals WordNet en thesauri en vervolgens handmatig 
gecorrigeerd en verbeterd. Nadat eventuele negatie is verwerkt worden alle sentimentwaardes van de woordstammen 
gemiddeld om tot het sentiment per artikel te komen. 
 
2 Met de dagbladuitgevers hebben we een overeenkomst dat we de opgemaakte versie van de dagbladen mogen ‘scrapen’ van 
hun internetpagina’s. Deze artikelen worden opgeslagen in onze database en bewaard voor de wetenschappelijke replicatie 
van ons onderzoek. Wij verkopen vervolgens de analyses die we uitvoeren en mogen hierbij citaten gebruiken (bv koppen 
van artikelen) in onze rapportages. Indien gewenst worden online de URL’s meegeleverd van de artikelen. Deze zijn 
vervolgens te lezen indien de opdrachtgever een online-abonnement heeft het betreffende dagblad. De dagbladen zonder een 
opgemaakte versie van de krant ontbreken in ons standaardpakket.  

http://www.nieuwsmonitor.net/d/18/amcat_leaflet_pdf


| Mediamonitor Koningshuis|  

 2 

Balkenende IV. De koningin werd voornamelijk met die gebeurtenis genoemd. Het prinselijk paar 
kwam in het nieuws vanwege hun bezoek aan de Olympische Spelen in Vancouver. Daarnaast was er 
aandacht voor de biografie 'Koning Willem IV' van de journalisten Remco Meijer en Jan Hoedeman, die 
in deze week uitkwam.  

Rond 30 april 2010 waren alle leden van het koningshuis weer veelvuldig in het nieuws. Het 
30-jarige koningschap van Beatrix vulde de dagbladen: “Dertig jaar Beatrix in feiten” ( Metro, 30 april 
2010). Daarnaast stonden de media stil bij de herdenking van de aanslag van een jaar geleden in 
Apeldoorn. Willem-Alexander kwam in deze periode in het nieuws met speculaties over de mogelijke 
opvolging van zijn moeder.  
 
 
Figuur 1. Aandacht voor de koninklijke familie in de Nederlandse dagbladen 

 
 
Twee weken later kwamen Maxima en Willem-Alexander vaker in het nieuws dan koningin Beatrix. De 
berichtgeving ging over de verjaardag van Maxima en de reis van het paar naar Sjanghai in die weken.  
Een paar weken later, begin juli, waren zij wederom meer in het nieuws dan de koningin. Dit maal 
vanwege hun bezoek aan Zuid-Afrika om het Nederlands elftal aan te moedigen in de halve finale 
“Oranjes bij halve finale” (De Telegraaf, 6 juli 2010) en in de finale “Kroonprins gelooft in wereldtitel” 
(De Telegraaf, 8 juli 2010). Een paar dagen later werd dit nieuws gevolgd door berichtgeving over het 
koninklijk paar dat na het voetbal toch naar hun omstreden villa in Mozambique was gereisd (“Oranjes 
vieren toch vakantie in villa”, Sp!ts, 12 juli 2010). 
  Intussen kwam koningin Beatrix in de zomer van 2010 vooral in het nieuws in verband met de 
formatie die van start was gegaan. Met de benoeming van Lubbers als informateur, na het mislukken 
van de onderhandelingen voor een Paars Plus kabinet eind juli, drukte zij een duidelijk stempel op de 
formatie. In de woorden van Lubbers vond de koningin het aanstellen van Rutte als informateur “een 
waagstuk dat ze niet moest bevorderen”. Deze uitspraak leverde een hoop kritiek op zowel aan het 
adres van de koningin als aan het adres van Lubbers die met zoveel openheid over zijn gesprek met 
het staatshoofd, zo was de gedachte van velen, zijn boekje te buiten was gegaan. Een paar weken later 
zag de rol van de koningin in de formatie er heel anders uit. Waar ze eerst een stempel op de formatie 
leek te drukken, werd ze nu gepasseerd door de politiek. De partijleiders van VVD CDA en PVV hadden 
onderling besloten verder te gaan met de vorming van een minderheidskabinet en wensten niet aan 
andere coalities deel te nemen. Op 9 augustus schreef De Telegraaf “Koningin buitenspel”.  

Rond Prinsjesdag was een volgende piek te zien in de berichtgeving “Groot feest ondanks 
sombere boodschap” schreef De Telegraaf op 22 september. Het was echter niet alleen feest. De 
‘waxinewerper’ zorgde voor de nodige commotie gevolgd door de nodige berichtgeving over het 
incident: “Waxinewerper stookt vuur op” (Metro, 23 september 2010).  

0

20

40

60

80

100

120

2
0

1
0

-0
0

2
0

1
0

-0
2

2
0

1
0

-0
4

2
0

1
0

-0
6

2
0

1
0

-0
8

2
0

1
0

-1
0

2
0

1
0

-1
2

2
0

1
0

-1
4

2
0

1
0

-1
6

2
0

1
0

-1
8

2
0

1
0

-2
0

2
0

1
0

-2
2

2
0

1
0

-2
4

2
0

1
0

-2
6

2
0

1
0

-2
8

2
0

1
0

-3
0

2
0

1
0

-3
2

2
0

1
0

-3
4

2
0

1
0

-3
6

2
0

1
0

-3
8

2
0

1
0

-4
0

2
0

1
0

-4
2

2
0

1
0

-4
4

2
0

1
0

-4
6

2
0

1
0

-4
8

2
0

1
0

-5
0

2
0

1
0

-5
2

Koningin Beatrix Willem-Alexander Maxima



| Mediamonitor Koningshuis|  

 3 

In oktober kwam de koningin vooral in het nieuws wanneer zij eerst Mark Rutte aanstelde tot 
formateur om hem vervolgens te verwelkomen met het eerste kabinet Rutte op het bordes. In deze 
periode was er vooral nieuws over de formatieperiode waarin de rol van de koningin niet 
onbesproken bleef. Met de komst van het nieuwe kabinet werd ook de rol van de monarchie tegen het 
licht gehouden: “PvdA bepleit inperking rol staatshoofd”(Trouw, 15 november 2010). Veel 
berichtgeving in deze periode ging over de mogelijke verandering van het koningschap als Willem-
Alexander de troon zou betreden: “Rutte voelt weinig voor andere rol staatshoofd” (de Volkskrant, 18 
november 2010).  

Aan het einde van het jaar zorgde de kersttoespraak van de koningin evenals vorig jaar voor 
aandacht. “Wees koningin Beatrix Geert Wilders terecht, of was het omgekeerd?” (NRC Handelsblad, 27 
december 2010). In de toespraak benadrukte de koningin het belang van elkaar verdragen, het zoeken 
naar wat onderling verbindt, de ander te behandelen zoals we zelf behandeld wensen te worden. PVV-
leider Geert Wilders reageerde snel, per twitterbericht en gebruikte als voorbeeld de vlak voor kerst 
opgepakte Somalische terreurverdachten: "De 12 opgepakte Somalische terreurverdachten zochten 
volgens mij in NL niet direct naar wat ons verbindt en delen onze waarden vast ook niet." Een 
berichtenwisseling die in de dagbladen kon rekenen op publiciteit.  
 

 De dagbladen en het koningshuis 
In onderstaande tabel gaan we in op de aandacht voor de leden van de koninklijke familie in de 
individuele dagbladen. We hebben hierbij het aandeel van het nieuws over de drie leden van de 
koninklijke familie vergeleken met het aandeel van het totale nieuws dat zij vertegenwoordigen (zie 
tabel 1). In de eerste kolom het totaal aantal artikelen per dagblad met in de tweede kolom het 
percentage dat dit nieuws vertegenwoordigt. In de andere kolommen het aantal artikelen waarin 
respectievelijk Beatrix, Willem-Alexander en Maxima wordt genoemd met daarbij steeds de 
hoeveelheid van het totale nieuws dat de berichtgeving in het dagblad vertegenwoordigt.  
 
Tabel 1. Overzicht van het nieuwsaanbod in de dagbladen gemeten in aantal artikelen 

Dagblad Nieuws in 2010 Beatrix Willem-Alexander  Maxima 

 
aantal 

artikelen % Aantal  in % Aantal  in % Aantal  in % 

de Volkskrant 57078 22.9 366 23.9 193 29 195 28.1 

NRC Handelsblad 38618 15.5 227 14.8 88 13.2 64 9.2 

De Telegraaf 57054 22.9 366 23.9 148 22.2 192 27.7 

Trouw 46119 18.5 280 18.3 90 13.5 91 13.1 

Sp!ts 18008 7.2 102 6.7 53 8 45 6.5 

Metro 16751 6.7 123 8 66 9.9 80 11.5 

De Pers 15299 6.1 67 4.4 28 4.2 26 3.8 

Totaal 248927 100 1531 100 666 100 693 100 
Leesvoorbeeld: de Volkskrant vertegenwoordigt in het algemeen 22.9% van het nieuws. Wanneer we kijken naar de 
berichtgeving waarin de koningin wordt genoemd, vertegenwoordigt de Volkskrant 23,9% van het nieuws. 

 
De Volkskrant en De Telegraaf zijn de dagbladen die de drie leden van de koninklijke familie veruit het 
vaakst noemen. Zij zijn qua omvang ook nagenoeg gelijk en opvallend is dat zij koningin Beatrix in 
precies evenveel artikelen noemen (366). De Volkskrant besteedt echter meer aandacht aan zowel 
Maxima als Willem-Alexander, waardoor die krant toch als koploper uit de bus komt, waar het gaat om 
het vermelden van deze leden van het koningshuis. Voor beide dagbladen geldt dat zij meer nieuws 
vertegenwoordigen waar het gaat om ‘Royalty nieuws’ dan verwacht mag worden uitgaande van het 
totale nieuws in 2010. Vooral de relatieve hoeveelheid nieuws over Willem-Alexander en Maxima in de 
Volkskrant (respectievelijk 29 en 28.1%) is duidelijk meer dan de 22.9% die de krant normaal 
vertegenwoordigt.  

Een ander beeld is te zien bij NRC Handelsblad. Deze krant noemt de drie Oranjes iets minder 
dan je zou verwachten. Dit is vooral het geval bij Maxima. Zij wordt in 64 artikelen in NRC Handelsblad 



| Mediamonitor Koningshuis|  

 4 

genoemd. Dit is goed voor 9,2% van het totale nieuws over haar, terwijl NRC Handelsblad normaal 
gesproken ruim 15% van het nieuws vertegenwoordigt. 

De gratis dagbladen laten ook een interessant verschil zin. Metro lijkt het meest koningsgezind 
van de drie gratis bladen. De krant vertegenwoordigt respectievelijk 8%, 9,9% en 11,5% van het 
nieuws over Beatrix, Willem-Alexander en Maxima, terwijl zij normaal 6.7% van het nieuws voor haar 
rekening neemt. Sp!ts daarentegen besteedt aanzienlijk minder aandacht aan de Oranjes dan je zou 
verwachten.  
 
 

 Hoe komen de verschillende leden van het koningshuis in het nieuws? 
In de onderstaande figuur geven we weer in hoeveel artikelen de leden van het koninklijk huis samen 
voorkomen in de berichtgeving en alleen. In totaal tellen we 2273 artikelen waarin een of meerdere 
leden worden genoemd in de berichtgeving. Koningin Beatrix wordt in 1531 artikelen genoemd, 
waarvan in 1253 artikelen (blauwe bol) alleen. In de middelste bol staan 146 artikelen waarin zowel 
Beatrix, Willem-Alexander en Maxima worden genoemd. Daarnaast wordt Beatrix in 66 artikelen 
alleen met Willem-Alexander genoemd (groen/blauwe bol rechtsonder) en in 66 artikelen alleen met 
Maxima (paarse bol linksonder).  
 
Figuur 2. De berichtgeving over koningin Beatrix, Willem-Alexander en Maxima 

 

 
 

Maxima en Willem-Alexander kwamen vaak samen in het nieuws voor (lichtbruine bol) 193 maal, 
maar nog vaker alleen. Maxima iets vaker (288 maal) dan Willem-Alexander (261). In deze artikelen 
werd Maxima vooral genoemd in de ceremoniële rol van het uitreiken van prijzen of het doorknippen 
van linten. Daarnaast werd zij genoemd in verband met het verlenen van microkredieten, waar ze zich 
sterk voor maakt. Opvallend hierbij is dat het vooral De Telegraaf is die aan deze activiteit van de 
prinses aandacht schonk.  

Ten slotte werd haar naam ook veelvuldig genoemd in de zaak tegen Poch, de piloot die mee zou 
hebben gewerkt aan het doden van tegenstanders van het regime van Videla. Getuigen verklaren in 



| Mediamonitor Koningshuis|  

 5 

deze zaak dat Poch hen details hierover heeft verteld nadat er werd gesproken over het huwelijk van 
onze kroonprins met Maxima. 

Willem-Alexander werd alleen ook veelvuldig genoemd met ceremoniële taken. Daarnaast kwam hij 
veel in het nieuws met het watermanagement en zijn inzet voor schoon water en goed sanitair in de 
wereld “Prins op de bres voor schone wc's” (De Telegraaf, 14 september 2010).  

 

De toon van het nieuws rond de leden van de koninklijke familie 
Naast de hoeveelheid nieuws over de verschillende leden van het koninklijk huis is het interessant om 
te kijken naar de toon van deze berichtgeving. Schrijven de dagbladen positief of negatief over het 
koningshuis? In deze paragraaf gaan we daarop in. Per artikel hebben we de positieve en negatieve 
woorden bekeken en een gemiddelde score berekend per artikel. In de onderstaande tabel staat de 
gemiddelde toon van de artikelen in de diverse dagbladen vermeld. Deze toon kan variëren van uiterst 
negatief (-1) tot uiterst positief (1).  

 
Tabel 2. Toon van het nieuws waarin de leden van het koningshuis worden genoemd 

Dagblad Beatrix Willem-Alexander  Maxima Totaal 

 aantal toon aantal toon aantal toon Aantal toon 

de Volkskrant 366 .05 193 .10 195 .11 574 .08 

NRC Handelsblad 227 .01 88 .06 64 .03 314 .02 

De Telegraaf 366 .23 148 .20 192 .29 551 .24 

Trouw 280 .12 90 .08 91 .10 374 .12 

Sp!ts 102 -.06 53 .09 45 .10 150 .02 

Metro 123 .10 66 .23 80 .27 215 .16 

De Pers 67 -.07 28 .14 26 .06 95 .02 

Totaal 1531 .09 666 .13 693 .17 2273 .12 

Leesvoorbeeld: de Volkskrant noemt in 366 artikelen koningin Beatrix. De gemiddelde toon van deze artikelen is 
licht positief (0.5). 
 

De gemiddelde toon van het nieuws waarin een van de leden van het koningshuis worden genoemd is 
licht positief, .12. In De Telegraaf is de berichtgeving het meest positief (.24) terwijl in NRC 
Handelsblad, Sp!ts en De Pers de toon van het nieuws maar heel weinig boven neutraal ligt (.02). Het 
nieuws is gemiddeld het meest positief wanneer Willem-Alexander wordt genoemd (.13) op de voet 
gevolgd door het nieuws waarin zijn vrouw ook wordt genoemd (.12). In de berichtgeving over 
koningin Beatrix daalt de toon van het nieuws in zowel Sp!ts als De Pers onder nul tot respectievelijk -
.06 en -.07. Ook hier zien we de meest positieve berichtgeving in De Telegraaf. De berichtgeving 
waarin de koningin wordt genoemd is gemiddeld .23 van toon, aanzienlijk positiever dan alle andere 
dagbladen. De Volkskrant, die de leden van het koningshuis toch het meest noemt in de berichtgeving 
is aanzienlijk minder positief in de berichtgeving dan De Telegraaf. De berichtgeving waarin koningin 
Beatrix wordt genoemd is licht positief (.05) en het nieuws waarin Willem-Alexander en Maxima 
worden genoemd is wel iets positiever (respectievelijk .10 en .11), maar blijft nog ver achter bij de 
toon van de krant van Wakker Nederland.  

 

Conclusie 
Geen week gaat voorbij in de Nederlandse media zonder nieuws over de koninklijke familie. Veruit het 
meeste nieuws gaat hierbij over de koningin maar ook Willem-Alexander en Maxima zijn vaak in de 
berichtgeving te vinden. Een belangrijk thema dat speelde was de troonopvolging. Al vanaf eind 
januari 2010 begonnen de speculaties of de koningin, na 30 jaar op de troon te hebben gezeten, het tijd 



| Mediamonitor Koningshuis|  

 6 

zal vinden om het stokje door te dragen aan Willem-Alexander. Dit onderwerp ging gepaard met een 
discussie over de rol van het koningshuis en de vraag of het tijd was voor een verandering van deze 
rol, naar een meer ceremoniële rol. Deze discussie laaide helemaal op na de formatie periode waar in 
de laatste fase de koningin buitenspel werd gezet door de leiders van VVD, CDA en PVV die samen 
hadden besloten alleen de optie van een minderheidskabinet met gedoogsteun van de PVV te 
accepteren.  
 
Naast deze politiek getinte berichtgeving zagen we ook veel artikelen verschijnen over publieke 
optredens van de leden van het koningshuis en kwamen ze in het nieuws met kleine schandalen rond 
hun vastgoedbeleid: het vakantiehuis in Mozambique en de plannen om kapitale villa’s te bouwen op 
een koninklijk landgoed. Het meeste nieuws over de leden van het koningshuis vonden we in de 
Volkskrant, op de voet gevolgd door De Telegraaf. Wat de gratis dagbladen betreft zagen we dat vooral 
Metro veel publiceert over de Oranjes.  De toon van het nieuws is daarbij wel verschillend. De 
Telegraaf is het meest positief in de berichtgeving, de Volkskrant al een stuk minder en zowel in NRC 
Handelsblad, Sp!ts en De Pers vonden we in de berichtgeving waarin de koningin werd genoemd een 
negatieve toon.  
 
De uitgevoerde analyses geven slechts een indicatie van de teneur van het nieuws en de manier 
waarop de verschillende leden van het koningshuis in het nieuws zijn gekomen.  Oranjes in de 
verschillende media worden genoemd, en om te analyseren hoe zij daarbinnen precies worden 
afgeschilderd, is meer en uitgebreider onderzoek nodig. Desalniettemin laat deze analyse zien dat in 
de berichtgeving van de media nog steeds sprake is van een positieve houding ten aanzien van het 
koningshuis.  
 


